donderdag 11 februari 2010

Roosterpijn

Op zo'n grote school als die van mij (ca. 2500 leerlingen) is het maken van een rooster natuurlijk een hele klus. Daar komt bij dat de locatie waar ik werk een lokalentekort heeft (of een leerlingenoverschot, 't is maar hoe je het bekijkt). En zo zijn er nog wel wat factoren die het roosteren ongetwijfeld moeilijk maken. Het rooster dat op dit moment op mijn agenda geplakt zit, is het achtste rooster van dit schooljaar. Maar toch heb ik wel eens het idee dat het beter moet kunnen. Ter illustratie de dingen die mij vandaag vóór elf uur overkomen zijn.

Het eerste uur zat ik lokaal 108. Daarna had ik een tussenuur. Daarna zat ik volgens het rooster in lokaal 104. Mijn leerlingen stonden keurig voor de deur, maar in het lokaal zat een mij vreemde klas op mijn collega S. te wachten. Natuurlijk ging ik ervanuit dat zij zich vergiste en dat zou ik bewijzen door het dagrooster* op de computer te controleren. Ik zat inderdaad in lokaal 104. Ha! Toen keek ik naar het rooster van S. Zij zat inderdaad in... 104. Een lekker Kafka-moment. S. was bereid om uit te wijken naar lokaal 101 aan de overkant, en ik begon me te installeren in lokaal 104. Maar S. kwam al snel weer terug. Lokaal 101 heeft geen activboard en zij had er wel één nodig. Of ik toch nog wilde ruilen. Vooruit dan maar. Door al dat gedoe liep mijn les wat uit en was ik dus aan de late kant voor les 4. En dus waren de leerlingen al gevlogen. Dacht ik. Maar op het dagrooster zag ik dat ik in lokaal 004 moest zijn, aan het andere end van de school. En nee, dat stond er aan het begin van het vierde uur nog niet! Ruim tien minuten te laat kwam ik aan. En de klas zat er nog. Want de roosters mogen dan prut zijn, lieve leerlingen hebben we genoeg.

*naast het vaste rooster zijn er dagelijks wijzigingen, bijvoorbeeld omdat mensen ziek zijn en omdat je soms in een lokaal wilt met extra voorzieningen en om heel veel andere redenen.

PS Eigenlijk zou ik ook nog moeten vertellen over de leerlingen uit havo 4 die mij al de hele dag belagen. Of ze naar huis mogen omdat ze vijf tussenuren hebben voor mijn les. Nee dus. Ben benieuwd hoeveel leerlingen er straks zijn. Maar dit gedeelte laat ik maar weg, want anders gelooft u het niet meer...

Geen opmerkingen: