zondag 27 maart 2011

Preek in de maak

Ik was even weg. Geen zin, geen tijd, geen inspiratie. Te druk met het echte leven. En met Facebook en Twitter, waar je alles kwijt kunt zonder er eerst een verhaaltje van te maken. Best wel handig. En dan zit het niet meer in je systeem. En dan is het alweer zo lang geleden. En dan laat je het er maar helemaal bij zitten.
Zo ging het ongeveer. Af en toe belandde er nog wel eens een reactie in mijn inbox over een oud verhaaltje en dan dacht ik wel even 'ach ja'. Maar dat was het dan ook wel weer. En zo was ik dus ineens een jaar weg. Kan gebeuren.
Maar nu ik bezig ben om de mondelingen voor te bereiden (ieder schooljaar rond deze tijd, zie mijn een na laatste logje voor dit verhaal) kan ik wel wat afleiding gebruiken en ging ik hier maar weer eens kijken. Leeslijstjes opgeschoond, m'n leeftijd een jaartje opgeplust en dan kon ik ook nog wel wat typen. Over die mail van Leerling S. bijvoorbeeld. Zij zat vorig jaar in mijn havo-5, zakte en zit nu bij een collega. Voor haar mondeling dit jaar mag ze de helft van haar leeslijst van vorig jaar gebruiken. Maar die is ze kwijt. Vanmorgen vond ik deze mail in mijn inbox:

Geachte mevrouw DVN,

Zou u nog mijn leeslijst van vorige jaar kunnen opzoeken, aangezien ik niet alles meer weet van voorgaande jaren.

Hoop dat ik het maandag bij u kan komen ophalen.

Met vriendelijke groet,
Leerling S.


Om te beginnen staat de toon van deze mail mij niet zo aan. Dat is niet in het voordeel van Leerling S. Bovendien was/is Leerling S. niet bepaald een voorbeeldige leerling. In de personeelskamer heet het: "zij maakt haar eigen rooster"*. Bovendien kostte het vorig jaar ook de nodige moeite om haar een leeslijst te ontfutselen en gedraagt zij zich als een klant, die koning zou moeten zijn voor ons nederige leraren. Tel daar bij op dat die leeslijst zich op verschillende plaatsen zou kunnen bevinden (drie kasten, twee vakgroepbergingen, mijn schoolmail, mijn priv�mail) en ik niet eens zeker weet of ik hem �berhaupt nog wel heb en je begrijpt dat ik geen zin heb om eraan te beginnen. Dit alles kan ik Leerling S. al dan niet in gekuiste vorm mededelen morgenochtend.
Aan de andere kant is deze leerling een leerling als alle andere. Een kind met het recht om fouten te maken en opnieuw te beginnen. Een leerling die de mogelijkheid moet hebben om haar eindexamen zo goed mogelijk af te leggen. Een leerling die niet het slachtoffer mag zijn van mijn voor- of afkeuren. Morgen ga ik dus wel even zoeken. Maar niet erg lang. En vermoedelijk ga ik er ook nog wel een preek tegenaan gooien. Iets over verantwoordelijkheden, dingen bewaren en hoe je meer bereikt met stroop dan met azijn. Een leraar is een leraar is een leraar.

* lerarencodetaal voor spijbelen

Geen opmerkingen: