dinsdag 25 augustus 2009

De klantenservice

Vooraf: eigenlijk zou ik dit logje niet moeten schrijven. En al helemaal niet publiceren. Het bestaat al. Het is te makkelijk. Het is zinloos. Maar ik moet het toch even kwijt. Sorry.

Ik probeer om Vriend en mijzelf in de telefoongids te krijgen. Geen eenvoudige kost voor gewone medemensen, schier onmogelijk voor mensen met een afwijkende achternaam, zoals ik. Op internet lukt het niet. Bellen met de klantenservice dan maar. Na een heleboel keuzes ben ik de zoveelste wachtende. De dame die mij dat regelmatig vriendelijk meedeelt, zegt er behulpzaam bij dat veel vragen 'eenvoudig via onze website' beantwoord kunnen worden. 'Jaja,' denk ik.
Kort daarna krijg ik een mevrouw aan de lijn die het allemaal erg moeilijk vindt. Wat wil ik nou precies. Ik wil dat Vriend en ik allebei te vinden zijn in de telefoongids. Ze noteert braaf mijn gegevens en vraagt een keer of zeven of ze het goed verstaan heeft. Dan probeert ze de gegevens in 'het systeem' te zetten, maar dat lukt niet. Geduldig leg ik uit dat de eerste letter van mijn Franse achternaam als een voorvoegsel beschouwd moet worden. Ik lees haar ook nog voor hoe mijn vader en broer vermeld zijn in de telefoongids. 'O' is haar eloquente reactie. Ze gaat er een collega bijhalen. Twintig minuten later is het de twee gelukt om mijn gegevens aan 'het systeem' toe te vertrouwen. 'Dank u,' zeg ik. 'En dan wil ik nu graag de gegevens van mijn vriend doorgeven.'
'Maar dat wordt dan een extra vermelding, mevrouw,' zegt mijn nieuwe beste vriendin.
'Vind ik prima,' zeg ik, immer coulant.
'Dan moet ik u even doorverbinden naar de afdeling 'extra vermelding'.'
Grmbl... Maar ik blijf beleefd, wens haar ook een fijne dag en laat mij nog eens twintig keer vertellen dat veel vragen 'eenvoudig via onze website' beantwoord kunnen worden.
'De telefoongids, waarmee kan ik u van dienst zijn?'
'Ik wil graag een extra vermelding bij mijn telefoonnummer.' Ik geef het nummer en mijn naam.
'Maar op dat telefoonnummer heb ik helemaal geen vermelding staan.'
'Goh, ik heb toch net van uw collega begrepen dat ik onder mijn naam in 'het systeem' sta.'
'O, dan moet ik u even doorverbinden met een andere afdeling.'
Zonder groeten word ik weggedrukt. En die andere afdeling, zo merk ik na een paar minuten, is de afdeling Zwart Gat. Drie kwartier verder, en ik kan opnieuw beginnen.

10 opmerkingen:

Vriendin S. zei

O nee, wat een suffe mutsen!
Overigens heeft mijn Vlaamse collega E. een achternaam die wat op de jouwe lijkt maar dan nog ingewikkelder want het voorvoegsel is een hoofdletter en de eerste letter na de apostrof een kleine letter. Dat gaat dus echt vaak fout...

DieVanNederlands zei

@Vriendin S.: Ja het is echt vreselijk. Ik ga het morgen nog een keer proberen, vandaag echt niet meer. Overigens heb je aan die site helemaal niets. Dit is het antwoord dat je krijgt op de vraag 'hoe kan ik vermeld worden in de telefoongids?'

Antwoord
Een privé of standaardvermelding bestaat uit de namen van maximaal 2 natuurlijke personen, het aansluitadres en het telefoonnummer onder de eigen woonplaats.

De standaardvermelding treft u aan in onze producten: dit zijn De Telefoongids op Papier, De Telefoongids op Internet (www.detelefoongids.nl), 1888 Nummerinformatie, De Telefoongids Professioneel intranet versie (Mobiel Internet, SMS 1313, Finnu De Telefoongids in Windows Live Messenger, KPN op Weg en de Siemens huistelefoons).

De Privé of standaardvermelding kunt u kosteloos aanvragen bij uw Telecomaanbieder. Voorbeelden privé of standaardvermelding:
Kuiper Albert Hoofdweg 16 7605 MS ------------------------------- 714 45 71
Kuiper Albert en Jansen Denise Hoofdweg 16 7605 MS ------------------------------- 714 45 71

Rosalie zei

Sinds ik een half jaar (!) bijna dagelijks contact heb gehad met de Telefoongids om de kantoren van bedrijf fatsoenlijk erin te krijgen en het toen nog niet in orde was, heb ik besloten dat als er iemand van de Telefoongids voor mijn auto komt, ik dan gewoon doorrijd.

Kom nou.
Stelletje debielen.

DieVanNederlands zei

@Rosalie: bedankt hee, dat geeft de burger moed! Ik heb nu een nieuwe strategie. Ik ga eerst via de website ervoor zorgen dat Vriend een vermelding krijgt en daarna hoef ik dan 'alleen nog maar' mezelf als extra vermelding op te geven. Wish me luck...

Vriendin S. zei

Waarom wil je eigenlijk in het telefoonboek staan? Worden jullie wel eens op de vaste telefoon gebeld door anderen dan jullie eigen ouders? (wij niet namelijk: moeders en DVN, dat is het wel)

DieVanNederlands zei

Wij gebruiken onze vaste lijn best veel. Ik vind het ook lang niet altijd fijn om mijn mobiele nummer te geven. En ik vind het zelf ook altijd handig als ik andere mensen in de telefoongids kan vinden. Daarom dus :)

Vriendin S. zei

Het is al heel lang geleden dat ik telefoongids.nl voor het laatst gebruikt heb. Net even gedaan. Ik sta er niet in maar P. wel zag ik. Met alle drie zijn voorletters. Dat zal hij dan wel ooit hebben doorgegeven.

Angela (die van Nederlands) zei

Je zegt: "Ik vind het ook lang niet altijd fijn om mijn mobiele nummer te geven." Snap ik. Maar ik snap de logica niet met het feit dat je daarom in de telefoongids zou willen staan. Want in die situaties kun je dan toch gewoon je vaste nummer geven? :)

Ik heb wel een vaste lijn, maar bewust ervoor gekozen er niet in te staan, nadat ik ooit eens had begrepen dat callcenters juist op die manier aan hun telefoonnummers komen. Daarnaast redeneer ik volgens het principe: "Als ik wil dat je me belt, dan geef ik je mijn nummer wel." Ik hoef niet zo nodig vindbaar te zijn geloof ik.

Maar ieder zijn ding, dus succes met jezelf erin krijgen.

Octavie zei

Tiptiptip! Schrijf jezelf in bij de KvK en iedereen, werkelijk íedereen kan je zomaar vinden. Fijn joh.

Vriendin S. zei

Een voordeel van je mobiele nummer is dat het niet gekoppeld is aan je thuisadres dus dan weten de enge internetmannen je tenminste niet IRL te vinden.

Ik heb een tijdje geleden juist mijn vaste nummer verwijderd van de website van mijn vereniging en uit de online versies van het donateursblaadje. Ik heb liever dat onbekenden/nauwelijks bekenden me mobiel bellen, thuis houd ik liever voor privédoeleinden.