donderdag 12 maart 2009

leerlingen versus digibeten 1-0

Ict en een middelbare school, het blijft een moeizame combinatie. Voor de carnavalsvakantie was er hier wekenlang gedonder over de laptopkarren. Diverse collega's constateerden dat hun leerlingen niet konden inloggen omdat er 'iets' aan de hand was met de laptops. Je moest bijvoorbeeld Bob heten om in te kunnen loggen. Of je kon wel inloggen, maar dan stond het scherm op z'n kop. En als je dat dan rechtzette (ik oogste alom lof omdat ik de toetsencombinatie daarvoor kende), dan deed de muis het niet meer. Kortom, met die laptops was niet te werken (en dan heb ik het nog niet eens over de accu's, die door onverantwoord gebruik binnen de korste keren gaar waren). Na weken van ontkennen en hoog van de toren blazen over de briljante beveiliging was de helpdesk in de vakantie dan toch bereid de laptops te inspecteren. En wat bleek? De leerlingen bleken toch slimmer dan ze bij de helpdesk gedacht hadden. Vriend en ik (ik doe thuis regelmatig mijn beklag over de deze en andere misstanden) gniffelden erom en riepen dingen over 2009 en wake up call.

Gisteren trof ik een mail aan in mijn inbox die te mooi was om hem ongemerkt te laten passeren. Mijn afdelingsdirecteur mailde een waarschuwing van de helpdesk door. Een citaatje:


Zonder er ook maar enige kennis van te hebben het volgende heb ik geprobeerd een ICT boodschap te vertalen naar ons:
* Leerlingen met een IPhone kunnen gewoon op het netwerk van Candea. Heeft met Windows en Apple te maken. Erg? Nee, maar tijdens toetsen vragen leerlingen (als ze het al vragen) om hun mobiel als rekenmachine te mogen gebruiken of doen net alsof dat zo is. Ze kunnen dan gewoon tijdens de toets googelen en antwoorden opzoeken. Dus beware.


Kennelijk heb ik dus collega's die leerlingen hun mobiel laten gebruiken als rekenmachine. En, treurig maar waar, die mensen weten dus niet dat je ook het internet op kunt met een 'gewone mobiel' (niet alleen de zelfs voor mijn collega's te onderscheiden IPhone) en zonder toegang tot de school-wifi. Hoewel ik normaal mijn schouders ophaal over de kloof tussen 'ons' en de leerlingen, kon ik dit toch niet laten passeren. Ik mailde mijn collega's om hen hierop te wijzen. Als voorbeeld bracht ik de door mij en Vriend glansrijk gewonnen onmogelijk geachte en toch foutloos gemaakte quiz op een personeelsfeestje in herinnering. Kwestie van mobiel internet.Veel collega's keken toen alsof wij ter plekke water in wijn veranderden.

Per ommegaande krijg ik een mail terug.


Een illustere generatie is bezig langzamerhand het contact met de wereld van enen en nullen kwijt te raken. We zij aan de verliezende hand!! Ik zou zeggen digibeten overal: verenigt U!


Er is hier echt nog een hoop werk aan de winkel...

1 opmerking:

Anoniem zei

Maar je kreeg de reactie in ieder geval nog per mail :-)