dinsdag 31 maart 2009

Toetsweek

Mijn collega's en ik ergerden ons aan de vreselijke spelfouten die leerlingen maakten bij toetsen die niet specifiek over spelling gaan. Daarom voerden we voor die toetsen een spellingsbonus in. De laatste vraag op de toetsen van vwo 4 is nu standaard:

Controleer ten slotte je spelling. Als je antwoorden foutloos gespeld zijn, krijg je een scorepunt bonus. Bij één spelfout krijg je een half punt bonus. Bij twee of meer spelfouten krijg je geen bonuspunt.

Deze regel is zeer succesvol. De leerlingen spannen zich in om beter te spellen en op de gemaakte werken kun je zien dat ze de moeite hebben genomen om fouten op te sporen en te verbeteren. Veel leerlingen zetten er iets bij. 'Check', 'okay!' of een smiley. Vandaag schrijft een dyslectische leerling: 'Haha, bij mij heeft dat geen zin!'. Ter hoogte van 'bij' heeft ze een bijtje getekend. Jammer dat ik daar geen bonus voor kan geven.

3 opmerkingen:

Ada zei

Als ik Nederlandse blogs lees, blijkt ook dat veel mensen niet (meer) weten hoe het met de d en t zit.
Hou zelf nogal van goede spelling:)

Cyriel zei

Uhm... Het moet toch 'ten slotte' zijn in dit geval? Krijgen jullie nu zelf ook maar een half punt bonus?

DieVanNederlands zei

@Cyriel: klopt helemaal! Maar gelukkig staat het op de toetsen wel goed :). Had ik het nou maar gecontroleerd!

@Ada: hopelijk heb ik je nu niet verjaagd...