vrijdag 16 mei 2008

Galabal

Gisteren was het weer tijd voor het eindexamengala. Elk jaar een fijn festijn, waarvoor kosten nog moeite gespaard worden. Op mijn school is het traditie dat de leerlingen als sterren over de rode loper naar binnenschrijden, begeleid door luid applaus van hun leraren. De vervoermiddelen waarmee de leerlingen zich naar die rode loper laten brengen, zijn elk jaar weer spectaculair. Ook de outfits en kapsels zijn zonder meer Weekend-waardig. Dit alles gecombineerd met het gegeven dat de plaats van handeling Zevenaar is, waar verder werkelijk geen drol te doen is, zorgt elk jaar voor veel publiek. Ouders, broertjes en zusjes, vrienden, verre neven, grootouders en andere belangstellenden staan al uren van tevoren bij de dranghekken om maar niets te hoeven missen. Ze zijn niet te beroerd om je flink uit te schelden of te duwen als je in hun zicht staat. Hallo, ik ben personeel hoor! Maar dat terzijde.
Na anderhalf uur oh en ah gaat het feest binnen verder. Natuurlijk een en al zien en gezien worden. En er moet gedanst worden. In het begin vlot dat niet, het is immers een schoolfeest, maar de hippe jonge juffen (me, me!) gaan dansen, een paar mannelijke waaghalzen sluiten zich hierbij aan en al snel volgen, aarzelend, de eerste leerlingen. Een half uurtje later is het nooit anders geweest en leeft iedereen zich uit op Proud Mary. Geweldig, zo'n schoolfeest.
Vandaag wordt er natuurlijk volop nagepraat. Wie deed het met wie, wie zag er niet uit, wie was er laveloos... Maar het leukste vind ik de leerlingen uit de lagere klassen, die vol ontzag zijn over die bijna-volwassenen op de drempel van een nieuw leven. Nadat ze mij uitgebreid hebben gecomplimenteerd met mijn verschijning vragen een paar v4-meisjes of het verder een leuke avond was. Ik zie aan de gezichten dat mijn antwoord - 'ja hoor, een leuk feestje, goede muziek, prima sfeer' - niet bevredigend is. Aarzelend vraagt er eentje: 'maar wat doe je nou eigenlijk, als je eenmaal binnen bent?'

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ach, zo'n gala hoort voor deze leerlingen nog mysterieus te zijn!

DieVanNederlands zei

Daar heb ik dan toch met de botte bijl een einde aan gemaakt. Compleet met situatieschets op het bord...

Anoniem zei

Haha!