woensdag 21 januari 2009

Lekker slecht

Als Neerlandica probeer ik natuurlijk op de hoogte te blijven van de nieuwste literaire ontwikkelingen. Daarnaast houd ik ook graag de internationale ontwikkelingen bij. En dan heb je altijd nog achterstallig onderhoud in je belezenheid van de klassieken. Maar de boog kan niet altijd gespannen zijn. Ik kom om in het nakijkwerk en ik mis Vriend, die voor zijn werk in Amerika zit. Dus lees ik deze week World without end van Ken Follet.
Het is een historische roman, over een aantal mensen rondom een abdij in middeleeuws Engeland. Volop intriges en romantische verwikkelingen met een ridders-en-jonkvrouwen-sausje. Het grappige is dat het boek voldoet aan alle clichés over historische romans. De figuren, met name de vrouwelijke, zijn zo weggelopen uit de twintigste eeuw. Je hoeft ook niet op te letten, want een personage dat meer dan twintig pagina's niet in beeld is gekomen, wordt opnieuw geïntroduceerd. Niet verantwoord, wel fijn. En nu ga ik naar bed. Lekker lezen.

Geen opmerkingen: