vrijdag 5 september 2008

Mentortwijfels

Naast DieVanNederlands ben ik hier op school ook mentor. Dit jaar voor het eerst van een groepje leerlingen uit vwo 5. En dat is best spannend. Voorheen was ik mentor van v3 en dat was niet zo moeilijk, want daar kun je niet zo veel aan verprutsen. In vwo 5 is het toch allemaal wat serieuzer. Ik moet deze leerlingen gaan begeleiden bij hun beroepskeuze en ervoor waken dat ze niet blijven zitten. Daartoe acht ik mezelf nog wel in staat. Maar hoe volwassener de kindjes, hoe volwassener de problemen. En daar zie ik toch wel een pietsie tegenop moet ik eerlijk zeggen. Zo heb ik twee meisjes met een islamitische achtergrond en een lastige papa (volgens het overdrachtsformulier). En die meisjes die zien er prima uit en die houden wel van een beetje vrijheid. En die lastige papa's... Ik weet niet of ik daar wel geschikt voor ben. Vooralsnog heb ik me voorgenomen om maar te zien hoe het komt. Ik zou graag zeggen dat ik er het volste vertrouwen in heb, maar dat is helaas niet zo.
Dan is er nog de Hoogbegaafde Onderpresteerder. Dat is echt een begrip in onderwijsland en nu heb ik er dus één in mijn klasje. De eerste aanvaring is al binnen want gisteren weigerde hij die 'domme opdrachtjes' te maken, die volgens hem echt voor kleuters bedoeld waren. Dat een groot deel van zijn medeleerlingen er ondertussen behoorlijk op zat te zwoegen, vond hij geen interessante observatie. Hij is er duidelijk nog niet aan toe om zijn egocentrisme los te laten. Op mijn voorstel is hij direct aan de eindopdracht van het hoofdstuk begonnen, om te bewijzen dat hij het allemaal al wel begrijpt. Ben benieuwd of dat ook zo is. In dat geval ga ik op zoek naar iets waar ik hem wel mee kan uitdagen, want de afgelopen lessen was hij behoorlijk hinderlijk aanwezig. En dat terwijl sommige leerlingen, bijvoorbeeld bovengenoemde meisjes, veel moeite hebben met Nederlands.
Maandag komt mijn HO langs voor een kennismakingsgesprekje, dat ik net heb zitten voorbereiden. Volgens het dossier is zijn motto 'Als ik het snap, hoef ik niets te doen. Als ik het niet snap, kan ik niets doen.' Ik denk dat ik daar wel wat mee kan. Misschien moet ik hem om te beginnen maar eens vragen hoe hij heeft leren lopen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

De moed zou me in de schoenen zakken. zeg. Knap dat je dat allemaal doet, ik zou er wild van worden.

Anoniem zei

Oh, ik ben dus ook een Hoogbegaafde Onderpresteerder. Ik denk namelijk ook altijd dat ik alles snap en dus niks hoef te doen. Vandaar dit slepende proces... :-P

Ja ja, de Hoogbegaafde Onderpresteerder. Daar had mijn pa er ooit ook één van tot zijn grote vreugde. Misschien moet je eens met hem bellen... ;-)