vrijdag 3 oktober 2008

Dr. Kovac weinete bitterlich

Drie weken geleden voltrok zich in huize DVN een klein drama. U moet weten dat ik ER-fan van het eerste uur ben. De eerste aflevering kan ik me nog levendig herinneren. Het was zaterdagavond, ik was vijftien en was aan het oppassen bij de familie V. Al zappend kwam ik langs een ziekenhuisserie. Nu heb ik het helemaal niet zo op ziekenhuizen en de bijbehorende series hoeven voor mij ook niet zo, zeker niet als ze realistisch zijn. Brrr. Ik wilde dus al bijna verder zappen. Maar toen gebeurde het. Dr. Carter, toen nog een piepjonge co-assistent kwam in beeld. Hij miste de metro en kwam zo te laat voor zijn eerste ontmoeting met zijn begeleider Dr. Benton, de chagrijnige chirurg die drie seizoenen later zijn hart toch op de juiste plaats bleek te hebben. Ik bleef kijken.
Een paar seizoenen later werd de zaterdag verruild voor de vrijdag en dan had ik koorrepetitie. Geen nood, ik programmeerde de video (dat kon verder toch niemand bij ons thuis) en keek de volgende ochtend samen met Zus. Ook toen zij in Maastricht studeerde en ik in Nijmegen, bleef ER in het weekend vaste prik. Weer later, toen we niet meer elk weekend kwamen bijtanken in het ouderlijk huis, belden we elkaar tijdens en/of na de uitzending op voor de broodnodige evaluatie.
Principieel als ik ben, kijk ik alleen nieuwe afleveringen, en dan nog op het moment dat de AVRO aan een nieuw seizoen begint. Om de een of andere reden denken ze daar dat ER het beste na DVN-bedtijd kan worden uitgezonden, maar daarvoor hebben we tegenwoordig een harddisc-recorder, die elke aflevering braaf opneemt en bewaart. Ieder aanbod van Vriend om hele seizoenen voor me te downloaden heb ik resoluut afgeslagen. Zo hoort het niet.
Tot drie weken geleden. Op zaterdag ontdekte ik dat ER die avond weer kwam. Dolblij programmeerde ik de recorder. Tot ik ontdekte dat het hier aflevering twee betrof van het nieuwe seizoen. Geheel buiten mij om was de AVRO aan een nieuw seizoen begonnen. En NIEMAND had mij gewaarschuwd. Dat viel me vies tegen van die AVRO. En nog viezer van Vriend. Hij leest immers veel beter in de krant dan ik, dus hij had mij moeten waarschuwen. Ja toch. Juist. Om het goed te maken bood hij aan de aflevering voor me op te snorren op het wereldwijde web. Hij vond alleen een Duitse versie, gedubt en al. Dat kon toch niet waar zijn?
Met aflevering twee en drie op de recorder en nummer vier in aantocht, moest ik vanavond de naakte waarheid onder ogen zien. Beter dan die Duitse aflevering ging het niet worden. En dus keek ik die. Natuurlijk keek ik die. En dat ging allemaal best. De medische termen waren in het Duits niet te volgen, maar dat is in het Engels eigenlijk niet anders. Dat de dokters allemaal Duits praatten, maar de namen op z'n Engels uitspraken was wel raar, maar ook daar kon ik me overheen zetten. Maar kan iemand alsjeblieft, bitte, degene die de stem van Dr. Kovac verzorgt op een cursus huilen sturen?

6 opmerkingen:

Anoniem zei

als ik dat had geweten..... ik had die aflevering op video, dwz tot gisteren (toen ik de nieuwe ER opnam ;)

Anoniem zei

Toen Carter eruit ging, ben ik afgehaakt, hoor. Ik ben een afvallige, ja ja.

(Zag het wel laatst bij mijn ouders, trouwens. Het was een waar tranendal...)

DieVanNederlands zei

@CN: als ík dat geweten had! Ik ga in elk geval onthouden dat jij ook tapet.

@Rosalie: Sjaak Afhaak!

Anoniem zei

Und wa ha ha ha ha ha ha ha ha hainete bi hi hi hi hihihihitterherlich...

Irène zei

En precies om die reden heb ik me enkele jaren geleden op een verzameling van de gehele dvdcollectie gestort!
Komende donderdag schenk ik mezelf seizoen 12 en 17-12 a.s. komt seizoen 13 uit.
Een nagesynchroniseerde dokter Kovac klinkt als een bijzonder nare ziekte...

Groetjes,
Irène (die hier alweer een poosje meeleest, vanaf nu dus niet meer anoniem ;-))

DieVanNederlands zei

@Irène: welkom! Altijd leuk om te weten wie er meeleest :)