donderdag 10 april 2008

ouderavondmysterie

Als je leraar bent, krijg je onherroepelijk te maken met het fenomeen ouderavond. Niets om je zorgen over te maken. Een paar keer per jaar krijgen de ouders van je leerlingen de gelegenheid om je een handje te geven, je aan te staren, je verwijten te maken, je vragen te stellen en zich te baden in het licht van jouw oneindige expertise.
Mijn school kent drie ouderavonden per jaar. Een kennismakingsavond met de mentor aan het begin van het jaar, een mentor-ouderavond na het eerste rapport en een avond voor vakdocenten na het tweede rapport. Die laatste avond staat voor vanavond op het programma.
Als docent Nederlands heb je het op zo'n avond nooit zo druk. Nederlands is een verplicht vak en het levert relatief weinig problemen op. Van de dertig leerlingen staan er meestal maar twee of drie per klas een onvoldoende. Collega's van de exacte (keuze)vakken hebben het op avonden als deze veel drukker. Voor hen is dan ook het fenomeen uitloopavond uitgevonden. Dat zit zo. De ouderavond is in principe op dinsdag. Zeer populaire docenten, met meer afspraken dan er in een avond passen, houden ook op donderdagavond open huis. De afspraken worden centraal gemaakt door de administratie, die keurig rekening houdt met ouders die meerdere docenten willen spreken, al dan niet over meerder kindertjes. Tot zo ver een schitterend systeem.

Maar herinnert u zich nog dat ik een docent was die maar een paar ouders op visite krijgt op de vakdocentenouderavond? Wat doe ik dan in vredesnaam op school vanavond?!


PS Ik ging net even mijn tanden poetsen (je wilt die mensen toch fris te woord staan) en wat denkt u? Niet eens een vlek gemaakt!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja. Ik wil dus weten wie je bent.
Of meer: kennen wij elkaar?

Anoniem zei

Ja, jullie kennen elkaar geheid. Dat kan niet missen.

Of ik zit helemaal verkeerd, maar ik denk dat ik DVN pak 'm beet anderhalf maand geleden nog gesproken heb en wij dadelijk zo'n beetje buren zijn.

Anoniem zei

Oc: Ja, jij kent DVN ook. Wedden? En gezien het feit DVN zingt én in een vinex-locatie gaat wonen, denk ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te weten om wie het hier gaat.

Daarom doe ik even een check: Waarde Bali, het is u, is het niet? ;-)

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: je zult maar een docent van een populair vak zijn, dan kun je nog een avond extra op komen draven! :-S

Anoniem zei

Ja, zeg. Dit is breinteistering. Ik denk aan iemand van mijn jaar, klopt dat?

Anoniem zei

Nope.

DieVanNederlands zei

@Rosalie: inderdaad, het is mij!
@Cyriel: ook jij zit helemaal goed.
@Octavie: ik zat niet in jouw jaar, ben een tikkeltje jonger. Ik was een nichtje van Cyriel.