vrijdag 11 april 2008

Soms maak ik wel indruk

Als je leraar bent, dan krijg je natuurlijk een hoop leerlingen te verstouwen die helemaal geen zin hebben om naar jou te luisteren. Of die je niet serieus nemen. Of die gewoon meer belangstelling hebben in het maken van enge gothic tekeningen. Of die echt alleen maar aandacht hebben voor hun agenda. Of, nouja, u heeft een beeld. Mijn doelgroep dat zijn pubers. En een puber is een puber is een puber.
Maar soms kun je toch behoorlijk indruk maken op die lieve kindertjes. Op het moment geef ik les aan twee examenklassen. Het examen begint over een maand dus het begint al wat te kriebelen. Alle stof is afgerond, de schoolexamencijfers zijn bekend en het enige wat ons nog te doen staat is oefenen. Dat doen we dan ook drie (v6) of vijf (h5) lessen in de week.
Gisteren gaf ik beide groepen de gelegenheid om een samenvatting te maken en de netversie in te leveren. De netversie, want ik ga natuurlijk niet naar jouw geklad zitten kijken. Het is al erg genoeg dat ik dat met het examen moet doen omdat jij je werk niet afgekregen hebt. En wel voor 9.30 inleveren, anders heb ik echt geen tijd voor je. Dat moet je begrijpen. Het is al heel wat dat ik jullie überhaupt deze gelegenheid biedt.
En nu ligt er op mijn bureau een keurig stapeltje netversies. In van die aandoenlijke puberhandschriften. Geen doorhaling te zien. Nouja, een dan, maar daarbij heeft het lieve kind een verontschuldiging in de kantlijn geplaatst. Allemaal op tijd ingevelerd, sommige zelfs door een collega voorzien van een inlevertijdstip. Want zelf was ik er natuurlijk nog niet om half tien...

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Begint je naam met een L?
En klinkt je achternaam een tikje Vlaams?
(Ik voel me nu Char:)

Anoniem zei

Oc: Volgens mij are we getting somewhere hier... ;-)

DVN: Die kinderen een beetje de stuipen op het lijf jagen!

DieVanNederlands zei

Applaus voor Octavie!

@Rosalie: als het maar werkt! In die categorie is er ook 'de blik'. Zal ik ook wel eens een logje aan wijden.

Anoniem zei

L, het is jou!
Snottomme, wat enig. We krijgen hier op het net nog zo'n lekkere Nijmeegse Neerlandici-kliek. Ik geniet daarvan.

Anoniem zei

Ik hou voornamelijk van kliekjes als ze uit de diepvries komen. Maar vooruit, ik vind het wel gezellig om jullie weer eens te spreken!

En die blik. Amai, ik heb maar zes lessen gegeven, maar wat werd ik door mijn stagebegeleider geroemd om mijn blik. Stil aan hun taalkundehuiswerk, 25 minuten lang. Stil, zeg ik je!